I vår senaste rapport, Banken som Sparringpartner, tittar vi närmare på vad digitalisering innebär för bankerna. I rapporten berättar flertalet inflytelserika branschkollegor om sin syn på framtiden och dess utveckling.
Rapporten innehåller dessutom råd till den som vill utnyttja digitaliseringen på bästa sätt. Denna intervju är tagen ur rapporten, om du vill ta del av resterande intervjuer kan du ladda ner rapporten gratis här.
Rina Asmussen har en lång karriär inom banksektorn bakom sig och arbetar för närvarande som konsult och styrelseledamot, bland annat i Jyske Bank.
Tillsammans har vi tagit tempen på digitaliseringen inom banksektorn. Enligt Rina Asmussen har bankerna i Skandinavien kommit en bra bit på vägen. Det är positivt, men risken är att utvecklingen stagnerar eftersom att branschen inte känner ett behov av att lägga i nästa växel och implementera den senaste tekniken och digitala lösningar
- Det är en farlig sits, vi måste hålla rätt tempo, säger Rina Asmussen.
Vi talade med Rina Asmussen om vad bankerna kan och bör göra för att hålla sig uppdaterade och inte hamna på efterkälken.
Lösningarna kommer att komma från bankerna själva, men det kommer också att finnas lösningar som skapas tillsammans med fintech-startups som Crediwire och Big-Techs såsom Apple Pay. Dessa samarbeten håller på att mogna, men det finns fortfarande en stor och outnyttjad potential.
Titta utanför ankdammen
Sektorer smälter samman - det är inte längre bara på banken som kunden hittar traditionella banktjänster. Det är viktigt att komma ihåg att även om kundernas grundläggande behov är detsamma, så kommer deras krav på hur behoven ska uppfyllas att påverkas av erfarenheter samlade utanför bankvärlden. Det är därför viktigt att vi håller oss uppdaterade på vad som händer utanför vår egen lilla damm, både när det kommer till andra länder och andra branscher.
Hur vi överför pengar har utvecklats enormt, och de digitala investeringsplattformarna har tagit fart. Asien har tagit några stora steg på den digitala resan, bland annat när det kommer till tillhandahållandet av finansiella tjänster. Här har Big-Tech haft nöjet att visa vägen genom att utveckla plattformar för sociala medier som även fungerar som banker. Jag förväntar mig inte att samma utveckling kommer att ske här i Europa, men vi behöver fortfarande blicka över axeln för att se hur marknader runt omkring oss utvecklas, berättar Rina Asmussen.
Värdefulla partnerskap
Vi har länge pratat om plattformar som ett “ekosystem runt kunden” där banken, tillsammans med traditionella och nya partners, löser konkreta problem snarare än att bara leverera en finansiell tjänst. Jag förväntar mig en spännande utveckling inom just det området inom den närmaste framtiden.
Miljön för startups inom fintech är fördelaktig, vilket gör att vi kan ligga i fortsatt framkant gällande finansiell innovation. Partnerskap mellan traditionella banker och fintech håller på att mogna, och jag är säker på att vi kommer att få se mycket mer av detta under de kommande åren.
Om jag ser till andra marknader för att lokalisera förebilder är Nederländerna att inspireras av. Det är en marknad som liknar vår, men där jag anser att de många av de nederländska bankerna ligger längre fram både när det gäller hur de organiserar sig och aktivt arbetar med partnerskap för att skapa bättre finansiella upplevelser för kunderna.
De flesta går hellre på bio
Även om ett välfungerande finansiellt system är nödvändigt för ett välfungerande samhälle, så måste även jag som bankman erkänna att bankverksamhet inte är ett högintressant i mångas ögon. De flesta går hellre på bio än till banken. Detta är en uppfattning som jag har varit medveten om under hela min karriär och som förmodligen fått mig att arbeta utifrån principen att finansiella tjänster ska vara enkla och lätta att integrera i våra liv. De flesta människor behöver ha en ekonomisk trygghet, de vill veta hur de kan vara säkra på att de förvaltar sin ekonomi på bästa sätt. Kan detta göras på ett ännu mer digital sätt än i dag? - Ja, det kan det.
Data och hållbarhet
Vi får inte glömma bort att föra samman den digitala agendan med hållbarhetsagendan. Hållbarhet är en fråga som verkligen har tagit fart under de senaste åren. Digitalisering kan i hög grad bidra till en hållbar omvandling, och jag syftar inte bara på det uppenbara faktumet att digitala möten minskar transportbehovet och därmed koldioxidutsläppen. Digitala verktyg kan användas för att skapa en överblick samt bearbeta ESG-data relaterad till hållbara investeringar och lån till exempel.
Fokus på organisationen
Ledningen i etablerade organisationer måste idag kunna jonglera många bollar samtidigt. Du måste både driva, utveckla och effektivisera din befintliga affärsmodell samtidigt som du arbetar för att skapa framtidens affärsmodell. En etablerad bank måste, till skillnad från en nystartad bank, tjäna tillräckligt med pengar för att både ge aktieägarna en god avkastning på kapitalet och för att kunna "bränna pengar" på långsiktig utveckling. Detta inte en lätt uppgift och kräver därför effektiva processer och verktyg. Bankens innovativa affärsmodell kommer sannolikt också att leda till nya prissättningsmodeller.
Som tur är har bankerna många skickliga och engagerade medarbetare. Den digitala omvandling som genomförs tillsammans med hållbarhetsomvandlingen kräver kompetensutveckling och förändringsberedskap. Detta gäller inte bara på utvecklingsenheten, utan i alla delar av organisationen. Det är därför viktigt att chefernas verktygslåda för förändringshantering är uppdaterad. Kompetens i förändringshantering har alltid varit viktig och kommer bara att bli ännu viktigare framöver.
Vi måste vara snabba på fötterna
Bankerna måste ta utvecklingen på allvar. Vi måste vara försiktiga med att sitta allt för länge på den befintliga affärsmodellen bara för att det finns pengar i den här och nu. Vi måste vara öppna, flexibla och organisera oss så att vi kan vara snabba på fötterna. Vi måste hela tiden försöka måla upp en bild av framtiden: vilken position vi vill ha, vilken kompetens vi kommer att behöva och hur affärsmodellen då kan komma behöva att se ut. Ingen kan förutsäga vad som kommer att hända på längre sikt. Det är därför viktigt att vi organiserar oss på ett smidigt och flexibelt sätt så att vi kan agera snabbt.
___________________________________________________________________________
Crediwire är ett onlineverktyg som gör din vardag lättare. Vi samlar in, strukturerar och visualiserar bokföringsdata vilket genererar mer kunskap, bättre beslut och starkare företag.
Gör som många andra företag och registrera dig på Crediwire idag.
Boka ett möte med oss om du vill höra mer om dina möjligheter.