Crediwires Styrelseordförande: "Vi står inför en ny era"

Av
Mads Brix
Förord hämtat ur Crediwires rapport: Banken som sparringpartner

Vi står inför en ny era där banken kommer att bli en ännu viktigare partner för företagen.


Det är en spännande tid för banker och deras kunder. Den digitala utvecklingen har tagit över branschen och därmed även vårt sätt att arbeta. Detta öppnar upp för helt nya möjligheter. Till att börja med har det inneburit en spännande ökning av så kallade neobanker, vilka utmanar de traditionella bankerna. Både bank och kund efterfrågar i allt högre grad bättre finansiella upplevelser - En naturlig utveckling med tanke på alla möjligheter som digitaliseringen för med sig.

De nya möjligheterna ger ett nytt perspektiv på frågor som rör till exempel datadelning mellan bank och företag, samt efterfråga gällande finansiell data tillhandahållen av bank till kund. Allt kan nu bli automatiserat. Detta är banbrytande för bankernas sätt att arbeta; I stället för att lägga resurser på datainsamling, med tillhörande risk för fel, kan resurserna nu fokuseras på relevant arbete som skapar värde för både bankerna och deras kunder.

Traditionellt sett har det funnits en motvilja mot att dela data, men lyckligtvis har detta förändrats med tiden och datadelning är nu mycket vanligare och förståelsen för vad delning innebär är mer utbredd. Datadelning sker ständigt och i många fall utan att vi längre lägger märke till det. Jag är säker på att vi kommer att få se en klart optimerad relation mellan bank och kund som resultat av mer datadelning.
Tidigare har det varit helt normalt att ta fram en balans-och resultaträkning ett fåtal gånger under ett kalenderår, oftast inte mer frekvent än vad som krävs. Detta innebär att det har varit omöjligt att basera beslut på något annat än antaganden och föråldrade uppgifter. Ändå är inte alla medvetna om att finansiell data i dag faktiskt kan levereras med mycket kortare intervall - faktiskt i realtid.

Medan vissa marknadsaktörer omfamnar digitaliseringen och alla dess möjligheter har andra svårt att se det omedelbara värdet som den skapar och anpassa sina arbetsmetoder därefter.

Bankerna är föremål för sträng reglering, det råder ingen tvekan om det. Och ja, i viss mån är den kanske för sträng enligt min mening. Jag tror att det kan vara intressant att se på regleringen ur en mer pragmatisk synvinkel. Kan vi föreställa oss en verklighet där bankerna går samman och gemensamt tar itu med de hinder som samhället står inför? De stora institutionerna skulle kunna göra stordåd om de förenade sina krafter, men där affärssidan naturligtvis förblir individuell. Jag tror att vi kan arbeta smartare än vad vi gör i dag.

Under min tid i branschen har jag varit en del av den utveckling som har föregått den grund som vi står på i dag. Med min erfarenhet i ryggen ser jag positivt på framtiden.

Framstegen inom utvecklingen av banksektorn sker snabbare än någonsin tidigare och kommer att fortsätta på samma spår. Jag kan tänka mig att införandet av kontinuerligt uppdaterad finansiell data kommer att innebära en förändring i förhållandet mellan bank och företagskund, där bankerna kan komma in i maskinrummet utan att företaget behöver ägna tid åt att skicka nödvändig information till dem. Detta gör arbetet enklare för både banken och kunden. Flertalet manuella processer kommer att automatiseras och därmed optimeras. Tänk dig till exempel hur exakt en kreditbedömning av en kund kan bli med strukturerade finansiella uppgifter i realtid.

Banken är intresserad av att skapa starkare företag, inte minst eftersom att starkare kunder innebär bättre kunder. Företagen behöver finansiell coaching i ögonhöjd med dem, de behöver förstå sin finansiella situation. Företagen måste växa och det gör de genom att göra det de är bäst på - omringade av de bästa sparringpartnerna. Jag tror att vi står inför en ny era där banken kommer att bli en ännu viktigare sparringpartner för företagen.

Jag minns när jag var tvungen att fylla i min skattedeklaration själv. Allt skrivande och arkiverande kunde ta mig en hel helg att få ordning på. När vi ser tillbaka på den tiden i dag känns det hela ganska löjligt. Nu sker allt automatiskt, och om det behövs korrigeringar i deklarationen sker de i de flesta fall på uppdelade avdelningar där de, även där, hanteras digitalt.

Om 10 år är det förmodligen inte många som minns de manuella skattedeklarationerna, men de kommer at minnas den tid då det inte fanns tillgång till finansiell data i realtid.

Därför fokuserar den här rapporten på de möjligheter som digitaliseringen ger bankerna. Vi har samlat ledande profiler och experter för att få deras perspektiv på den digitala utvecklingen inom sektorn, deras syn på hur de arbetar i dag, vad de vill ha ut av sitt arbete och, inte minst, en prognos om vad som väntar sektorn i framtiden.

- Jørgen Horwitz, Styrelserdförande Crediwire